Keukentafels zijn permanent in gebruik genomen als bureau, extra kamers en zolderruimtes omgetoverd tot inspirerende werkplek. Nog steeds werken veel mensen het merendeel van de tijd vanuit huis. De een heeft daarin echt zijn draai gevonden, voor anderen wordt thuiswerken met de tijd alleen maar lastiger. Ze voelen dat het onderscheid tussen werk en privé steeds vaker vervaagt.

Herken je dat? Aan de ene kant geniet je volop van je vrijheid en de extra tijd die je hebt nu je niet hoeft te reizen naar je werk. Aan de andere kant mis je momenten uit je werkdag waarop je voor jezelf dingen op een rij kon zetten, je dag kon verwerken en een beetje afstand kon scheppen tussen jou en je werk. 

Dat kan ervoor zorgen dat je dagen en weken chaotischer zijn en je steeds meer het gevoel krijgt dat je grip mist in je werk. Ongemerkt sla je oude rituelen over, die je vroeger gebruikte om je dag een stuk overzichtelijker te maken. Het kan helpen om dit expliciet te maken voor jezelf, zodat je kunt kijken wat je (terug) in wilt voeren.

Ik zet alvast wat tips voor je op een rij. 

 

1. Kleed je (semi) professioneel aan

Hoera voor werken in je pyjama! Op een langzame ochtend kruip je in je comfortabele kleding achter je laptop en je gaat aan de slag. Een lekker relaxt begin van je dag. Ik gun iedereen van deze werkdagen in de week. Maar wat is tijd voor jezelf als je iedere dag, de hele dag in je pyjama doorbrengt?

Door zoveel mogelijk tijdens werkdagen in semi-professionele kleding te werken, neem je jezelf en je werk serieus. In de ochtend verander je namelijk iets aan je kleding, een handeling die je al jaren iedere ochtend doet. Een ritueel dat bij je dag hoort. Van nacht naar werkdag. Zo maak je jezelf klaar om aan de slag te gaan. Relaxmodus uit, werkmodus aan.

Hou je vrijetijdskleding voor na je werk. Dat gaat je helpen om te ontspannen. Meer daarover bij Tip 4.

 

2. Wandel naar je werk (en weer terug)

Maak een korte wandeling voordat je gaat werken. Trek daar een kwartier voor uit. Loop een rondje in je buurt, ga naar een park of fiets een stukje. Spreek met jezelf af: je loopt je huis uit, en straks je werkplek in. Dit is jouw reistijd naar je werk.

De meeste mensen bereiden onderweg naar hun werk – onbewust – hun dag voor. Ontspannen even voor de dag begint en maken een mentale lijst over wat ze die dag moeten doen. Zo ben je klaar voor je dag als je aankomt op je werk.

Als je thuis bent en van je ontbijt direct aan je bureau (of de keukentafel) gaat zitten is er geen duidelijk onderscheid tussen privé en werktijd. Bovendien mis je de kans om voor jezelf wat dingen op een rij te zetten voor je aan de slag gaat. Door te wandelen, of te fietsen, kom je letterlijk in beweging en geef je een seintje aan je mind dat je werkdag begonnen is.

Doe dit ook aan het einde van je dag. Zo gun je jezelf de tijd om de dag af te ronden. Verwerken van je werkdag is essentieel om daarna te kunnen ontspannen als je thuis bent. Tijdens je werktijd terug naar huis check je even in bij jezelf: hoe voel ik me na deze dag, en wat heb ik nodig? Eenmaal thuis gekomen is je werkdag dan ook echt voorbij.

 

3. Werk zo min mogelijk in je slaapkamer

Dit is misschien wel net zo verleidelijk als werken in je pyjama. Heerlijk met een kopje koffie op bed je mails lezen.

Maar je slaapkamer is een plek om te ontspannen en te herstellen van je dag. Als je veel in je slaapkamer werkt, wordt het een werkplek. Steeds minder een plek om tot rust te komen. Op de korte termijn merk je dat niet, op de langere termijn leidt dit ertoe dat je onbewust overal in je huis bezig bent met werk. Waar is dan de ruimte voor jezelf?

Heb je geen andere plek in huis om rustig te kunnen werken? Misschien zijn er buren, vrienden of familie in de buurt die soms uit huis zijn, of een kamer over hebben waar je rustig kunt werken.

 

4. Trek comfortabele kleding zodra je klaar bent

Het eerste wat mijn vader vroeger deed als hij thuis kwam, was zijn pak uittrekken. Dan deed hij een lelijke oude spijkerbroek aan, met veel gaten. Ik begreep daar toen niks van. Nu weet ik beter.

Door comfortabele kleding aan te trekken als je klaar bent met werken geef je een seintje aan je mind: ik sluit mijn werkdag af, nu is het tijd om te ontspannen. In het begin kan dit heel gekunsteld voelen. Dat geeft niks. Hou vol. Na een tijdje merk je vanzelf dat je door je om te kleden in een andere, meer ontspannen modus komt.

 

5. Ruim aan het einde van de dag je werkplek op

Om af te sluiten een hele belangrijke: laat je werkspullen niet liggen op de keukentafel, in de kast of op een andere zichtbare plek. De tijd van werken is voorbij. Iedere keer dat je de spullen van je werk ziet liggen, wordt je er namelijk mee geconfronteerd. Misschien ga je onbewust wel weer aan het werk. Dat hoeft natuurlijk niet. Leg daarom je spullen uit het zicht.

In dit geval geldt wel: out of sight, out of mind.

 

Gekunsteld

In het begin kunnen sommige rituelen ‘nep’ aanvoelen. De tips zijn eenvoudig, maar wel lekker effectief als bewust wilt werken aan een gezonde balans tussen werk & privé. Geef jezelf de tijd om te wennen aan deze nieuwe rituelen.

 

Heb je nog handige tips? Ik hoor ze graag van je! 
susanne@susanneeskens.nl